HTML

A mentoringnak eljött az ideje

A mentoring segíti a mentorált karrierjét, fejlődését, saját útjának megtalálását, miközben a mentor saját maga is fejlődik, tanul, a szervezet, a környezet pedig harmonikusabban működik, mert javul az emberek megértése és elfogadása egymás iránt.

Friss topikok

2014.08.17. 14:56 isocrates_coaching

Mentoring és coaching...

Situational leadership.jpgEgy alapozó angol posttal találkoztam a minap a mentoring és coaching különbségéről. Amikor először találkoztam vele, nem is postoltam tovább, mert nem találtam rossznak, a csoportosítását a jellegzetességeknek még talán érdekes is volt, de nem adott igazán hozzá újat a témához, ami például ebben a blogban nem jelent volna már meg...

Azután megint találkoztam vele, újra végigolvastam és arra jutottam, hogy van benne egy pont, amivel nagyon nem értek egyet és ez nem először találkozom vele. Úgy döntöttem, hogy mégis hivatkozok rá, és beillesztem a cikkbe, okulásul és jó à propos-ként ennek a bizonyos pontnak a megvitatására. 

Először 1:1-ben a Scoopi.t-es angol commentemet másoltam be ide, azután röviden magyarul is összefoglalom, mit tartok fontosnak ebből az egészből kiemelni és megfontolni:

Akkor először az angol comment:

"Well, it's good that we are speaking about this... I agree most of the points... though it's a good occasion to raise one controversial point (controversial to me...)... In this post you read about the "roles" in the two activities as follows:

  • Mentoring: Talking with a person who has identified his needs prior to entering into a mentoring relationship. The emphasis is on active listening, providing information, making suggestions, and establishing connections.
  • Coaching: Talking to a person, identifying what he needs, and developing an action plan. The emphasis is on instruction, assessing, and monitoring. í

Now, my point is that if something is not coaching, then, instruction is definitely not part of it. And active listening which is - rightly because the good mentor works in coaching mode most of the time - enumerated as a mentoring feature is the one of the most important elements of the coaching process and not mentioned there. I just wanted to show these two crying points which I firmly disagree.

By the way, it's more common than perhaps you think. In one of my favourite contingent management model, the situational leadership also the word "coaching" i sometimes wrongly handled. There are acc. to the model 4 phases of leadership: telling-selling-participating-delegating... now, sometimes for the "selling" (high task-high relationship/behaviour setup) one uses "coaching" which is - IMHO - flatly wrong.

It is the phase when "mentoring" would much more appropriate (covering only a part of the mentoring job which is mainly toward career, etc). And, more or less it is the "participating" phase (low task-high relationship/behaviour setup) which has rather much common features with the coaching process, I would call it after that... All the other points are rather fine...

Itt az eredeti post is:

http://sco.lt/51nDRh

És akkor magyarul is (ez nem a post, vagy a fenti comment fordítása): a coching és a mentoring összehasonlításában, vagy csak a coaching definiálásában az angolszász irodalomban írtó nagy látószögű lencsével dolgoznak.... kis rosszakarattal azt lehet mondani, hogy minden coaching... ebben a postban is megjelenik ennek néhány eleme, alapvetően, amilor a "szerep"-ről beszél. Csak két elemet emelek ki (Mek Elek...), az egyik, hogy a coachingban "The emphasis is on instruction, assessing, and monitoring.", azaz a nyomaték a irányításon/instrukción, az felmérésen/értékelésen és a követésen van... Nna, ha valami alapból nem képezi a coaching eszköztár részét, az az instrukció... A másik, hogy az "aktv figyelmet"  a mentoringnál sorolja fel, mint fontos elemet (amivel alapból nem lenne baj, mert a mentoring egyik - legfontosabb üzemmódja - a coaching, ezért szoktam rokoni szálakat érzékeltetni a két támogató módszer között, a mentoringot a coaching nagybátyjaként aposztrofálva) , és a coachingnál meg sem említi... hogy mi van?!

És, az angol commentben is kitérek rá, ez sokkal általánosabb, ez a szemlélete a coachingnak, mint az ember gondolná (mondjuk az ICF 11 alap-kompetenciáját ismerve és tudva, hogy az ICF szerte a világon, mint a legnagyobb nemzetközi coach-szervezet, több tízezer aktív coach-tagot számlál). Például az egyik kedvenc, feltételes management modellem, a helyzetfüggő vezetés szerinti négy vezetői működés formánál (mondani - eladni - résztvenni és delegálni) szoktak más elnevezést is használni, pl.: irányítani-coaching-támogatni-delegálni...  nos, bajom van ez utóbbival... a második fázis (a magas feladat & kapcsolatorientáltság) inkább a mentoringra jellemző, míg a harmadik fázis, a "támogatás", az alacsony feladat és magas kapcsolatorientáltség) inkább a coachingra... ezért az én fáziselnevezéseim az S1-S4-es vezetői fázisokra a  következő: 

irányítani - mentorálni - coacholni - delegálni

Ennyit akartam...

miklos.szilagyi@zilappo.hu 

 

 

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://mentoring.blog.hu/api/trackback/id/tr806611167

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása